Relacja z IV Konferencji Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego

W czwartek 26 listopada 2009, odbyła się IV Konferencja Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego, organizowana przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Zapraszamy do zapoznania się z relacją z tego wydarzenia.

W hotelu Holiday Inn w Warszawie spotkali się przedstawiciele ministerstw, organizacji i stowarzyszeń motoryzacyjnych, dystrybutorzy, producenci części samochodowych i urządzeń warsztatowych oraz wiele innych osób, którym los branży motoryzacyjnej nie jest obojętny.
Spotkanie rozpoczął prezes SDCM, Alfred Franke, który przedstawił zebranym, czym zajmowało się Stowarzyszenie w mijającym roku.
2Ta największa reprezentacja dystrybutorów i producentów części zamiennych działa niezwykle aktywnie, nie tylko na rzecz swoich członków, ale także całego niezależnego rynku i kierowców. W ramach kampanii Prawo do Naprawy SDCM dąży do utrzymania korzystnych dla wolnej konkurencji rozwiązań prawnych. Obowiązujące Rozporządzenie GVO (BER 1400 / 2002) regulujące zasady funkcjonowania firm na niezależnym rynku motoryzacyjnym i gwarantujące zmotoryzowanym konsumentom prawo wyboru miejsca naprawy samochodu wygasa w maju 2010. Dlatego też bieżący rok upłynął pod znakiem licznych akcji, których celem było zwrócenie uwagi decydentów, mediów i kierowców na problem GVO. Indywidualne spotkania z politykami, debata w Brukseli z udziałem europosłów i dziennikarzy, materiały eksperckie, apel i list otwarty do Rządu, pakiety porównawcze części zamiennych i tzw. oryginalnych, pokojowe manifestacje, nietypowe konferencje prasowe, Konwój z Pasji, wyróżnienie dla warsztatów Godnych Zaufania – to tylko niektóre z podjętych działań.

Wystąpienie Prezydenta FIGIEFA, Pana Michel Vilatte na temat aktualnej sytuacji prawnej związanej z rozporządzeniem GVO oraz Euro 5 i 6, zapowiada, że przyszły rok będzie dla Stowarzyszenia równie pracowity, jak 2009. Niezależny rynek motoryzacyjny musi podjąć jeszcze szereg działań, by przekonać Komisję Europejską o konieczności ustanowienia takiego prawa, które skutecznie ochroni firmy motoryzacyjne z sektora MSP i kierowców przed monopolem koncernów samochodowych.

3W dalszej części spotkania pan Alfred Franke, wspólnie z prezesem firmy Logistics Service, panem Jarosławem Lewandowskim przedstawili zebranym gościom podsumowanie rynku części do samochodów w tle kryzysu. Niestety branża motoryzacyjna należy do tych, które najbardziej odczuły załamanie gospodarcze. Segment osobowy, mimo spadku przychodów w porównaniu do roku ubiegłego, jest jednak „na plusie”- mowa tu o przychodach dystrybutorów liczonych w PLN. Natomiast segment ciężarowy przeżył kompletne załamanie, notując spadek przychodów w PLN o 1% i aż 20% w przeliczeniu na Euro. Na pocieszenie prezes Logistics Service powiedział zebranym, że widać „światełko w tunelu”, pewne ożywienie, które, miejmy nadzieje zwiastuje lepszą koniunkturę dla firm transportowych, a co za tym idzie producentów i dystrybutorów części do samochodów ciężarowych.

4O sytuacji na rynku samochodów osobowych i ciężarowych mówili panowie Adrian Sklorz z fundacji Multi Expert oraz Piotr Paczuski, prezes EurotaxGlass’s. Przedstawione statystyki sprzedaży jednoznacznie wskazują na spadek sprzedaży samochodów ciężarowych – w Polsce aż o 37% (wrzesień 2008/2009), choć na tle innych europejskich krajów i tak nie jest to zły wynik. Poruszony został także problem pomocy rządowej dla branży motoryzacyjnej. Jak zauważono, rozważane metody wsparcia oddziaływałyby tylko na producentów samochodów oraz dealerów. Niezależny rynek motoryzacyjny nie miałyby praktycznie żadnych korzyści z rządowych dopłat do zakupu nowych samochodów czy podatku ekologicznego. W 2009 roku Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych działało także na tym polu, starając się wskazać na pewne negatywne dla niezależnego rynku motoryzacyjnego, kierowców i podatników konsekwencje rozważanych przez Rząd form pomocy branży motoryzacyjnej.

5Panowie Bogusław Pijanowski z Przemysłowego Instytutu Motoryzacji oraz Wojciech Przybylski z Instytutu Transportu Samochodowego przedstawili gościom konferencji temat homologacji. Niektóre części muszą posiadać homologacje i uzyskanie ich jest obowiązkiem producentów czy dystrybutorów. Natomiast szansą na wyróżnienie się spośród innych firm jest zapewnienie certyfikatów dla części, które zgodnie z obowiązującym prawem ich nie potrzebują.

W przerwie między wystąpieniami prelegentów partnerzy konferencji- firmy CAT LC oraz VECTOR wskazali dodatkowo, iż odpowiednie rozwiązania logistyczne oraz informatyczne są także szansą na wyprzedzenie konkurencji.

6Na zakończenie spotkania Prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, pan Kazimierz Zbylut przedstawił nowe przepisy dotyczące funkcjonowania Stacji Kontroli Pojazdów, których zamierzeniem jest usprawnienie pracy tych jednostek, które w wydatnym stopniu odpowiadają za bezpieczeństwo pojazdów dopuszczonych do ruchu.

W czasie konferencji przedstawiciele Zarządu SDCM i Federacji Konsumentów oraz prezydent FIGIEFA wyróżnili niektóre media, nadając im tytuły „Redakcji przyjaznej wolnej konkurencji oraz zmotoryzowanym konsumentom w roku 2009”. W kategorii gazeta codzienna dyplom i statuetkę wręczono przedstawicielowi redakcji Dziennik Gazeta Prawna, w kategorii pismo motoryzacyjne dla kierowców odznaczono Auto Świat, w kategorii pismo branżowe- Auto Expert, TV Biznes została wyróżniona w kategorii telewizja, wyróżnienie przyznano także stacji Radio Euro oraz portalowi MotoFocus. Podziękowano także innym redakcjom, które w ciągu roku, poprzez swoje publikacje wspomagały działania SDCM na rzecz kierowców i wolnej konkurencji na rynku motoryzacyjnym.

Wzorem lat ubiegłych w czasie spotkania rozstrzygnięto również konkurs na Dystrybutora i Producenta Części 2009.
Tegoroczna konferencja niezależnego rynku motoryzacyjnego odbyła się w trudnym dla wielu firm czasie kryzysu. Liczny udział przedstawicieli firm motoryzacyjnych w tym wydarzeniu świadczy o tym, że los branży nie jest nam obojętny, a wspólne spotkania mogą być nie tylko doskonałą okazją do rozmów biznesowych, ale także do zaczerpnięcia inspiracji i pomysłów na przyszłość.