Chińskie samochody jeszcze dekadę temu były uznawane za tanią kopię najpopularniejszych marek i za niespełniające światowych standardów technologicznych. Obecnie pojazdy z Państwa Środka zyskują na popularności.
Globalna ekspansja chińskich samochodów nabiera tempa. Z najnowszego raportu przygotowanego przez firmę AlixPartners wynika, że do 2030 roku około 1/3 wszystkich samochodów sprzedawanych na świecie, będzie pochodziła z Chin. Analitycy zaznaczają, że Państwo Środka ma znaczną przewagę w zakresie elektromobilności w porównaniu z innymi, znanymi markami samochodów.
Zwiększenie sprzedaży chińskich samochodów
Największy, chiński producent pojazdów BYD sprzedał 4 miliony samochodów w 2024 roku. Takimi wynikami często nie mogą pochwalić się europejskie marki pojazdów, znane z wieloletniej tradycji i przywiązania konsumentów do oferowanych przez nie samochodów. Należy wskazać, że chińskie firmy zakładają nowe fabryki produkcyjne w strategicznych miejscach na świecie. Nie ograniczają się one tylko do eksportu pojazdów bezpośrednio z Chin. Marki, takie jak BYD, Chery czy Great Wall Motors planują rozpocząć budowę swoich zakładów m.in. w Meksyku. Na mocy porozumienia United States-Mexico-Canada Agreement, samochody będą mogły być transferowane na rynek amerykański, bez konieczności uiszczania opłat celnych. Jedynym warunkiem jest konieczność zapewnienia godziwego wynagrodzenia pracowników i odpowiedniego pochodzenia części, wykorzystywanych do budowy samochodów.
Światowa ekspansja chińskich marek samochodów
Chińskie marki samochodów są również produkowane w Europie. W takich krajach, jak Hiszpania, Węgry, Turcja czy Rosja już działają lub mają powstać zakłady produkcyjne. Lokalne wytwarzanie pojazdów sprawia, że eliminowana jest konieczność uiszczania wysokich, europejskich ceł. Z kolei główna baza marek BYS i Great Wall Motors, obsługująca klientów z Ameryki Południowej, została umiejscowiona w Brazylii. Duża popularność chińskich pojazdów wynika również z zaawansowanych technologii produkcyjnych, które zostały wdrożone przez firmy z Państwa Środka. Z jednej strony wpływają one na komfort jazdy i design pojazdów, a z drugiej nie powodują znacznego wzrostu cen pojazdów, w porównaniu z cenami europejskimi.
Prognozowany wzrost sprzedaży chińskich pojazdów
Prognozuje się, że udział chińskich samochodów, sprzedawanych na rynku Ameryki Łacińskiej, wzrośnie z 7% do 28%, w Afryce i na Bliskim Wschodzie z 8% do 39%, a w Azji Południowo-Wschodniej z 3% do 31%. Jeśli chodzi o rynek europejski, którego konsumenci przykładają dużą wagę do dokonywania zakupu tradycyjnych marek samochodów, wzrost ten jest prognozowany z 6% do 12%. Według przeprowadzonych badań, najpowolniejszy wzrost popularności chińskich pojazdów będzie miał miejsce w Japonii i w Stanach Zjednoczonych. Sprawdzając ceny chińskich pojazdów w Polsce, warto również zajrzeć na stronę bukmacherzy.
Kolejne lata przyniosą duże zmiany w zakresie ekspansji chińskich marek samochodów na światowych rynkach. Pojazdy produkowane przez firmy z Państwa Środka stają się coraz bardziej powszechne i wypierają lokalne marki samochodów.